Vaihmalan Hovin vastuullisuusraportti

HUOLEHDIMME HENKILÖKUNNASTA JA YMPÄRISTÖSTÄ

Perheyrityksemme Vaihmalan Hovin arvot ovat aina olleet vastuullisia. Henkilökunnan terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen on meille tärkein tehtävämme. Yhteistyökumppanimme valitsemme saman arvomaailman perusteella.

Ympäristön näkökulmasta toimialallamme korostuvat ruokahävikin minimoiminen, energian säästäminen ja jätteiden tehokas kierrätys.

YMPÄRISTÖVASTUU

Ympäristöasiat ovat tänä päivänä ajankohtaisia meille kaikille. Keskisuuressa ravintola-alan yrityksessä tämä tarkoittaa monia käytännön tekoja. Sellaisia kuin hiilivapaan sähkön käyttäminen, ruokahävikin minimoiminen ja muovin käytöstä luopuminen aina kun se on ruoan säilyvyyden kannalta mahdollista.


Hiilivapaata sähköä ja säästeliästä sähkönkäyttöä

Vaihmalan Hoviin sähkö tulee Fortumilta, jonka sähköntuotannosta 100 % on hiilivapaata.

Toimitilamme lämmitetään maalämmöllä, automaattiohjausta hyödyntäen varmistaaksemme oikean lämpötilan oikealla hetkellä ja minimoimalla lämpöhukkaa.

Energian kulutusta ehkäisemme käyttämällä nykyaikaisia, energiaa säästäviä koneita, laitteita ja ratkaisuja. Sähkön kulutusta ylipäätään hillitään järkevillä arkipäivän prosesseilla, kuten uunien ohjelmointeja hyödyntämällä ja laitteiden hukkakäyttöä välttämällä.

Keittiöissämme kokataan pääsääntöisesti induktioliesillä, jotka säästävät sähköä jopa 70% verrattuna perinteisiin valurautaliesiin. Induktioliedet myös tuottavat vähemmän lämpöä työskentelytilaan, jolloin jäähdytystarve vähenee.

Laitteiden vanhentuessa tai rikkoutuessa otamme ensisijaisesti huomioon uuden hankittavan laitteen energiatehokkuuden ja elinkaariodotuksen. Käytännön työnjohto ja hyvä perehdytys ovat avainasemassa koneiden ja laitteiden energiatehokkaassa käytössä.


Mihin ravintolassa kuluu sähköä?

Astianpesu 14 %
Kypsennys ja ruoanvalmistus 49 %
Kylmäsäilytys ja muu 37 %


Tiskaamme Ecolabel-merkityillä pesuaineilla

Astioiden konepesu kuluttaa runsaasti pesu- ja huuhteluaineita – ja sen myötä ympäristöä. Me käytämme Ecolabin Ecolabel- merkittyjä tuotteita, joiden ympäristökuormitus on mahdollisimman vähäinen. Pesukoneiden annostelijat tarkistetaan ja säädetään kaksi kertaa vuodessa kulutuksen pitämiseksi mahdollisimman alhaisena. Ravintoloidemme uudenaikaiset pesukoneet käyttävät vettä säästeliäästi. Ecolabin asiantuntijat tarkistavat säännöllisesti käytettävät pesuaineet ja toimintatavat sekä tarvittaessa kouluttavat henkilöstöä oikeissa toimintatavoissa. Seinäannostelijat varmistavat, että pesuaineita ei annostella liikaa, vaan aina oikea määrä.


LED-lamppuja ja sähköisiä laskuja

Tilojemme kaikki lamput on mahdollisuuksien mukaan vaihdettu LED-lampuiksi ja tulevien valaisinten uusimisten yhteydessä varmistamme LED-sopivuuden. Mahdollisuuksien mukaan käytämme liiketunnistimia turhan valaistuksen minimoimiseksi sekä ajastettuja toimintoja piha-alueiden valaistuksessa.

Kaikki taloushallinnan prosessimme ovat käytännössä sähköisessä muodossa, jolloin paperin käyttö on minimoitu.


Ammattitaitoisessa keittiössä ruokahävikki pysyy minimissä

Koko Suomen ravintola-alan ruokahävikki on 75-85 miljoonaa kiloa ruokajätettä joka vuosi. Se on valtava määrä ruokaa. Suurin osa hävikistä syntyy linjastoruokailujen tarjoilutähteistä ja ylivalmistetusta ruoasta, jota ei voida hyödyntää uudelleen. Ravintolasektorilla noin viidesosa syötäväksi tarkoitetusta ruoasta päätyy biojätteeseen.

Hävikkiä voidaan ehkäistä mm. tilaamalla oikeat määrät raaka-aineita, valmistamalla ruoat asianmukaisissa lämpötiloissa sekä täyttämällä buffet-pöytiä sopivilla määrillä.

Ravintolamme keittiöissä ruoan valmistus on ammattitaitoista, minkä vuoksi ruoan valmistuksen ja varastoinnin yhteydessä hävikkiä syntyy vain muutamia prosentteja. Hävikin minimointi on ammattitaitoisille kokeillemme ja keittiömestareillemme kunnia-asia. Ammattitaidolla johdettu keittiö on jokaisen ravintolan taloudenhallinnan kulmakivi.

Ruokahävikkiä syntyy myös asiakkailta, kun omaa nälkää ei aina osata arvioida oikein. Kiitos ravintoloidemme valveutuneiden asiakkaiden, linjastolounasta tarjoavilla ravintoloillamme syntyy vain vähän hävikkiä lautastähteenä.

Buffetissa ruokaa voi aina ottaa lisää, joten kerralla kannattaa koota lautaselle vain sellainen annos ruokaa, jonka jaksaa varmasti syödä. Me pyrimme osaltamme minimoimaan ruokahävikkiä muun muassa valitsemalla oikeita lautaskokoja.

Kaikista toimenpiteistä huolimatta ruokaa jää yli lähes päivittäin – niin kokous- kuin lounasruokailuista. Myymme ylijäävää ruokaa ResQ- sovelluksen avulla omakustannehintaan asiakkaillemme.


Rasvakeitinten jäteöljystä polttoaineeksi

Jätteiden lajittelu ja esimerkiksi rasvakeitinten jäteöljyjen kerääminen kierrätykseen kuuluu jokaisen ravintolamme arkeen.

Talteen kerätty jäteöljy jalostetaan edelleen biodieseliksi. Biojäte, lasi, kartonki ja metalli ovat suurimmat jätejakeemme, jotka kierrätämme asianmukaisesti.

Muovin kierrätyksen järjestäminen asianmukaisesti on seuraavaksi listallamme.


Ekologisia kertakäyttöastioita

Kertakäyttöastiat ja käyttömateriaalit ovat mahdollisimman ekologisia ja kierrätettäviä. Kaikki käyttämämme muovipillit on vaihdettu ekologisiin paperipilleihin.
A la cartessa ja juhlatarjoilussa olemme vaihtaneet paperiservietit pestäviin kangasservietteihin.


Tehostettu logistiikka

Kumppanien valinta on ehkäpä tärkein yksittäinen tekijä, johon yksittäinen ravintola voi ympäristön näkökulmasta vaikuttaa.  Keskitämme ostojamme mahdollisimman paljon samoille toimijoille logistisen tehokkuuden saavuttamiseksi. Ostamme noin 70 % kaikista tuotteistamme valitun tukkurimme Metrotukun kautta:  https://www.wihuri.fi/tietoa-meista/vastuullisuus/

Vaadimme tavarantoimittajiltamme parasta mahdollista vastuullisuutta niin ympäristö- kuin muissakin asioissa.


Kasvisruoka säästää ympäristöä

Kasvisruokien kysyntä on ilmastosyistä kasvava trendi – ja tärkeä valinta ympäristömme kannalta. Kasvis ja vegaaniruokavaliot ovat kasvava sektori myös ravintoloissa. Ravintolamme ruokalistoilla on tarjolla kasvispohjaisia ja vegaanisia vaihtoehtoja, myös lounasbuffetissa.

RUOAN ALKUPERÄ JA EETTISYYS

Käyttämämme lihatuotteet ovat pääsääntöisesti kotimaisia, tai EU:ssa tuotettuja


Lihan kotimaisuusaste on meillä 90 %

Tuoreen lihan alkuperä piti ilmoittaa ravintoloissa kirjallisesti alkaen 1.5.2019. Ilmoitusvelvollisuus koskee tuoretta, jäähdytettyä tai jäädytettyä naudan, lampaan, sian, vuohen ja siipikarjan lihaa.

Ravintoloissamme käytetystä lihasta noin 90 % on kotimaista. Naudan- sian ja siipikarjan liha tulee meille pääosin Atrialta. Kotimainen liha on laadukasta ja turvallista ja edistää työtä Suomessa.

Perusteluja kotimaisen lihan käyttöön täällä: https://www.hyvaasuomesta.fi/suomalainen-ruoka/suomalaiset-ruokaketjut/liha

Kalatuotteissa suosimme kotimaisia villejä ja kasvatettuja kaloja. Muutoin varmistamme että käyttämämme kalat ovat ASC tai MSC merkittyjä.

Kahvikumppanimme on Robert Paulig Roastery, jonka vastuullisuusohjelma on nähtävillä https://pauligpro.com/fi/vastuullisuus

Teet saamme Ruotsalaiselta kumppaniltamme, joka on KIWA-sertifioitu sekä EKO-sertifioitu.

Pyrimme suosimaan ja soveltamaan kaikilla ruokalistoillamme sesongin parhaita makuja sekä pien- ja lähituottajien tuotteita.

RUOAN TURVALLISUUS

Erilaiset ruoka-aineallergiat ovat tänä päivänä varsin yleisiä. Jos sinulla on jokin ruoka-aineallergia, keskustele rohkeasti sopivista annoksista oman tarjoilijasi kanssa. Vaihtoehtoja löytyy jokaiselle. Annoksia voidaan osin myös räätälöidä erikoisruokavalioon sopivaksi.

Yleisimmin allergioita aiheuttavat gluteeni ja viljatuotteet, äyriäiset, muna, kala ja kalatuotteet, pähkinät, soija, maito ja selleri. Ruokalistoillemme on merkitty laktoosittomat, (L), gluteenittomat (G) ja vegaaniset (VEG) tuotteet, sekä pyydettäessä gluteeniton, vegaaninen (pG, pVEG). Lisätietoja ruoka-annoksista ja niihin käytetyistä raaka-aineista saat henkilökunnalta.


Omavalvonta ja tuoteturvallisuus ravintoloissa

Laki velvoittaa ravintolat omavalvontaan. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira valvoo elintarvikealan yrityksiä. Raportit terveystarkastajien tekemistä tarkastuksista löytyvät Eviran Oiva-järjestelmästä: www.oivahymy.fi.

TALOUDELLINEN VASTUU

Vaihmalan Hovi on taloudellisesti vastuullinen yritys. Huolehdimme kannattavuudestamme ja varmistamme, että kaikki työntekijämme saavat palkkansa lainmukaisesti ja ajallaan. Samoin huolehdimme siitä, että tavarantoimittajat ja yhteistyökumppanit saavat suorituksensa sovitusti.

Osallistumme yhteiskunnan hyvinvoinnin rakentamiseen maksamalla verot asianmukaisesti ja ajallaan. Meille on tärkeää toimia aina läpinäkyvästi ja lain kirjainta noudattaen.

Ravintola- ja matkailualalla vastuullisuus merkitsee myös harmaan talouden torjumista. Vaihmalan Hovi sitoutuu olemaan rehellinen ja vastuullinen toimija sekä tekemään oman osansa alan eettisen toiminnan vahvistamiseksi. Jatkamme tätä työtä yhdessä muiden alan toimijoiden kanssa, jotta koko alamme kehittyy entistä vastuullisempaan suuntaan.

SOSIAALINEN VASTUU

Sosiaalinen vastuu tarkoittaa Vaihmalan Hovissa suhdetta ja suhtautumista asiakkaisiin, henkilöstöön ja kumppaneihin. Työhyvinvointi, tasavertaisuus, syrjimättömyys ja turvallinen työympäristö ovat keskeisiä tekijöitä tässä kokonaisuudessa.


Oikeudenmukainen johtaminen on perusoikeus

Luottamus työyhteisössä on toimintamme perusedellytys. Jokainen työntekijä saa olla oma itsensä ja jokaisella on oikeus turvalliseen johtamiseen.

Syrjintään kaikissa muodoissaan suhtaudumme nollatoleranssilla. Mahdollisiin häirintätapauksiin puutumme välittömästi ja käytämme tilanteiden oikaisemiseksi kaikki lainsäädännön puitteissa olevat keinot.

Työsopimusehtojen noudattaminen on meillä itsestäänselvyys. Ravintola-alalla joustaminen puolin ja toisin on arkipäivää mutta pyrimme huolehtimaan työn kuormituksen sopivaksi yksilöllisesti kullekin työntekijälle. Maksamme pääsääntöisesti alan työehtosopimuksia parempia palkkoja työntekijöidemme osaamistason perusteella.

Pääsääntöisesti työntekijämme ovat omia työntekijöitämme. Pyrimme solmimaan vakituisia, täysiaikaisia työsuhteita emmekä käytä hyppyvuoroja eli työvuoron jakamista aamu- ja iltavuoroon. Tilapäisen työvoiman tarpeeseen ja rekrytointiin olemme solmineet kestäviä ja kehittyviä kumppanuussuhteita alan vastuullisten välitysyritysten kanssa.


Pidämme työtekijöidemme terveydestä huolta

Kaikille työntekijöillemme kuuluu työterveyshuolto. Myös ennakoiva työterveyshuolto kuuluu työntekijöidemme etuihin pitääksemme työntekijämme hyväkuntoisina ja työkykyisinä mahdollisimman pitkään. Työntekijämme ovat myös vakuutettu vapaa-ajallaan.


Ammatillisen osaamisen ylläpito tärkeää

Mahdollistamme henkilöstömme ammatillisen kehittymisen tarjoamalla jatkuvasti tuotteisiin ja hallintoon ja turvallisuuteen liittyviä koulutuksia yhteistyössä kumppaniemme kanssa.


Nuoret työntekijät ovat toiminnan jatkuvuuden tärkeä osa

Vaihmalan Hovi arvostaa nuoria työntekijöitä ja näkee heidät tärkeänä osana työyhteisöä sekä alan tulevaisuutta. Huolehdimme siitä, että nuorten työehdot ovat lainmukaiset, työajat kohtuulliset ja työtehtävät heidän ikäänsä ja osaamiseensa sopivia.

Meille on tärkeää, että nuoret saavat turvallisen ja kannustavan alun työelämään. Tarjoamme perehdytystä, ohjausta ja tukea, jotta jokainen nuori voi kehittyä, oppia ja kokea työnsä merkitykselliseksi.

Nuorten työntekijöiden hyvinvointi ja oikeudenmukainen kohtelu ovat meille kunnia-asia. Emme hyväksy minkäänlaista epäasiallista kohtelua, syrjintää tai hyväksikäyttöä. Kohtelemme nuoria työntekijöitä samalla arvostuksella kuin kaikkia muitakin työntekijöitämme.

Vaihmalan Hovi haluaa olla esimerkkinä siitä, miten nuorille voidaan tarjota turvallinen, opettava ja myönteinen ensikosketus työelämään – polku, joka tukee heidän kasvuaan ja ammatillista kehittymistä.

Vaihmalan Hovin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma

1. Lähtökohdat ja arvot

Vaihmalan Hovi on perheyritys, jonka toiminta perustuu vastuullisuuteen, rehellisyyteen ja yhteisöllisyyteen. Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat olennainen osa toimintaamme – sekä asiakkaiden, työntekijöiden että yhteistyökumppaneiden kanssa.
Tavoitteemme on, että jokainen voi kokea olonsa tervetulleeksi, arvostetuksi ja turvalliseksi riippumatta taustastaan.

2. Lainsäädäntö ja velvoitteet

Suunnitelma perustuu:

  • Yhdenvertaisuuslakiin (1325/2014)
  • Tasa-arvolakiin (609/1986)
  • Työturvallisuuslakiin (738/2002)
  • Työsopimuslakiin (55/2001)

3. Periaatteet ja käytännöt

Työyhteisö

  • Kaikkia työntekijöitä kohdellaan tasapuolisesti sukupuolesta, iästä, etnisyydestä, kielestä, uskonnosta, vakaumuksesta, perhetaustasta, seksuaalisesta suuntautumisesta, vammasta tai muusta henkilöön liittyvästä syystä riippumatta.
  • Emme hyväksy syrjintää, kiusaamista tai häirintää missään muodossa.
  • Palkkaus, työehdot ja urakehitys perustuvat osaamiseen, tehtäviin ja vastuuseen – eivät henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.

Asiakaspalvelu

  • Kaikki asiakkaat kohdataan yhdenvertaisesti ja kunnioittavasti.
  • Palvelutilanteissa huomioidaan asiakkaiden erilaiset tarpeet ja esteettömyys pyritään turvaamaan mahdollisimman hyvin.

Rekrytointi ja henkilöstön kehittäminen

  • Rekrytointi perustuu osaamiseen ja sopivuuteen tehtävään.
  • Mahdollisuudet kouluttautumiseen ja urakehitykseen tarjotaan tasapuolisesti kaikille työntekijöille.
  • Nuorille työntekijöille tarjotaan turvallinen ja ohjattu alku työelämässä.

Työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen

  • Mahdollistamme työaikajoustot ja huomioimme työntekijöiden elämäntilanteet aina kun se on toiminnan kannalta mahdollista.

4. Toimenpiteet

  1. Perehdytys: Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvoperiaatteet käydään läpi uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
  2. Koulutus: Vuosittain järjestetään henkilöstölle koulutus yhdenvertaisuuden ja häirinnän ehkäisystä.
  3. Ilmoituskanava: Työntekijöillä on matala kynnys ilmoittaa esimiehelle tai johdolle epäasiallisesta kohtelusta. Ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti.
  4. Seuranta: Suunnitelman toteutumista arvioidaan vuosittain henkilöstökyselyn ja johdon katselmuksen yhteydessä.

5. Vastuut

  • Johto vastaa suunnitelman toteutumisesta ja siitä, että periaatteet näkyvät käytännössä.
  • Esihenkilöt huolehtivat, että työyhteisö on turvallinen ja syrjimätön.
  • Jokaisella työntekijällä on velvollisuus kohdella kollegoita, asiakkaita ja yhteistyökumppaneita kunnioittavasti.

6. Suunnitelman voimassaolo

Tämä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma on voimassa 2025–2027, ja sitä päivitetään kahden vuoden välein tai tarvittaessa useammin.

Varaa pöytä