Korona-ajan tilinpäätös

Tarinoita korona-ajan yrittäjältä

Hiljaisuus laskeutuu

Maaliskuussa 2020 seurasimme kauhulla hiljenevää tilauskantaa. Jokainen puhelinsoitto oli taas yksi peruutettu varaus, jokainen sähköposti oli kysely peruutukseen liittyen tai kysely, miten toimimme. Meillä ei ollut aavistustakaan. Tilanne oli täysin uusi, eikä toimintamalleja ollut minkäänlaisia.

Selviytymistaistelu alkaa

Siirryimme noutopöytälounaasta lautastarjoiltuun lounaaseen ja otimme listalle päivän pitsan. Tein lounaiden toimituksia Lempäälän alueelle etätöitä tekeville, ja yritimme kaikin keinoin pitää myyntiä yllä.
Alkoi olla selvää, että joutuisin lomauttamaan henkilöstöä. Ensimmäisen kerran olin tällaisen tilanteen edessä. Pahinta oli, etten osannut vastata yhteenkään kysymykseen, joita henkilöstöllämme oli. Miten kauan, miten kaikki jatkuu, mitä voidaan tehdä? Minulla ei ollut hajuakaan.

Sulku ja pysähdys

Kaupankäynti hiljeni kauan ennen ravintoloiden sulkupäätöksen tuloa ja toimintaedellytykset loppuivat. Kiinteät kulut laukkasivat ja putiikin kevätmallistot saatiin juuri sisään. Niiden mukana tietysti myös laskut.
Peruimme kaikki mahdolliset toimitukset, jotka olimme tilanneet puoli vuotta aiemmin. Suurinta osaa emme enää saaneet peruttua, vaan meillä oli käsissä lähes koko tulevan kesän mallisto, josta piti jollain tavalla saada rahaa irti laskujen maksua varten.
Ravintola meni kiinni maaliskuun puolessavälissä hallituksen määräyksellä ja koko henkilöstö lomautettiin. Kun päätös sulkemisesta tuli, oli se tietyllä tavalla pieni helpotus. Nyt saatiin selkeä ylhäältä tullut päätös ja tilanne tulee kestämään kauemmin kuin muutamia viikkoja. Päästiin ottamaan seuraavia askelia ja miettimään miten tässä tilanteessa voidaan tehdä kauppaa.

Verkkokauppa pelastajana

Käynnistimme putiikissa isot alennusmyynnit nopeasti, jotta saisimme varastosta edes jotain irti. Alennusmyyntien suosio yllätti meidät täysin! Aiemmin verkkokauppamme oli hyvin pienimuotoista, mutta nyt tilauksia tulvahti yhtäkkiä 20 päivässä.
Samalla myymälässä kävi jonkin verran asiakkaita alennusmyynnin perässä. Myymälän ja verkkokaupan varasto on yhteinen, eli samat tuotteet ovat esillä myymälässä ja myynnissä verkkokaupassa yhtä aikaa, joten jos tuotteita oli vain muutama, kävimme välillä kilpajuoksua asiakkaiden kanssa verkkokauppatilauksia keräillessämme.

Logistiikan kommelluksia

Pakkausmateriaalina käytämme yleensä saapuvien tavaroiden pakkauksia ja pehmusteita. Nyt, kun verkkokauppatilauksia tuli valtava määrä, loppuivat pakkausmateriaalit kesken, ja haalimme niitä pitkin Tamperetta.
Myös tilausten hallinnointi aiheutti omat haasteensa, ennen kokemattoman ison tilausmäärän myötä. Osoitekortti eksyi muutaman kerran väärän laatikon päälle ja paketteja kulki edestakaisin. Muutamat lasiesineet rikkoutuivat kuljetuksessa, kun yritimme pakata valtavia lasivaaseja mahdollisimman hyvin.
Paketoimme myös muutaman nojatuolin kuljetukseen Matkahuollon kautta, ja viedessäni sitä kuljetukseen, rukoilin sen tulkittavan pysyvän maksimimittojen sisällä.

Uusi idea: ruokaboxit

Putiikin rumban laannuttua oli aikaa miettiä, miten ravintola voisi tarjota edes muutamalle työntekijälle töitä ja pientä liikevaihtoa kiinteiden kulujen kattamiseksi.
Ideoimme myyntiin ruokaboxit. Ensimmäinen erä oli huikeat 12 kpl neljän hengen boxeja, olemassa olevista raaka-aineista.
Ensimmäisen kerran jälkeen olimme hiukan viisaampia prosessien suhteen. Äkkiseltään ei tule ajateltua, miten paljon uuden oppimista ja uudenlaisten prosessien pureskelua tulee eteen, kun käynnistetään täysin uusi liiketoimintamalli poikkeusoloissa.

Boxien rakentamisen arkea

Pahvilaatikoita lähdin hakemaan pakettiautolla Tampereelta, elintarvikekelpoiset pakkausrasiat löytyivät Facebookiimme lähetetyn suoramarkkinointiviestin perusteella (kiitos Tamperelainen Carccu).
Reseptiikka piti hioa niin, että asiakkaiden olisi mahdollisimman helppo lämmittää ruoat kotona ja siten, että ruoat säilyvät vähintään kolme päivää toimituksen jälkeen. Salaattien pitää säilyä raikkaina, ne eivät saa nuupahtaa tai muuttua mössöksi jne.
Teimme kaksi boxia viikossa sekä erikoispyhien boxeja. Pääsiäinen räjäytti pankin yli 100 boxin tilauksella. Tälle määrälle piti jo miettiä prosessi hiukan toisella tavalla kuin keskimäärin 30 boxin kertatilauksille.

Sormet hellinä ja laatikot täynnä

Kun tilausmäärä on esimerkiksi 100 boxia ja ruokalajeja on kahdeksan, tarkoittaa se 800 rasian pakkaamista. Osa oli pahvirasioita, joiden kannet taitettiin sievästi yhteen. Lämmitettävät ruoat pakattiin foliorasioihin, joihin tuli päälle kansi ja reunat taitetaan päälle. Voin kertoa, että kun taittelee 50 foliorasian kannet, puhumattakaan 300 rasian kansista, ovat sormenpäät hellänä.

Boxittamisen prosessi

Omanlaisensa prosessi oli myös boxittaminen, eli jokaisen ruokaboxin kokoaminen. Aloitin muutamaa päivää ennen jakopäivää pahvilaatikoiden kasaamisen. Täysin hiljaisessa ravintolasalissa on hiukan aavemaista teippailla yksin pahvilaatikoita.
Boxittamisen teimme isompien tilausten kohdalla kolmen kesken keittiömestarimme ja keittiön vuoromestarimme kesken. Yksi seisoi kylmiössä ja kokosi pinoista tietyt rasiat, yksi pinosi osan rasioista kylmiön ulkopuolella ja yksi vei täydet laatikot sekä toi tyhjiä tilalle.

Kylmäsäilytyksen ja toimitusten haasteet

Yksi haaste oli myös ratkaista kylmäsäilytys noudon aikana. Pääsiäinen oli onneksi melko aikaisin ja ulkona oli pakkasta, mutta kevättä kohden mentäessä alkoi lämpötila olla liian korkea ulkona. Käytimme tällöin yläkerran keittiömme tyhjiä jääkaappeja ja toimme laatikoita pienissä erissä jakoa varten.
Useimmiten tein jaot yksin, työntelin täydet rullakot ulkokautta etupihalle, odottelin asiakkaat noutamaan, rahastin ja kannoin laatikon autoon. Noutotilausten jaon jälkeen lähdin toimittamaan boxeja pitkin Lempäälää.

Jouluboxien lumipyry

Ensimmäinen jouluboxirumba oli myös ikimuistoinen. Tilauksia tuli yli 120, joista parikymmentä toimitettiin. Aatonaattona sankka lumipyry sekoitti nätisti suunnittelemani aikataulun.
Toimitusreitti kulki Lempäälän keskustan kautta Vesilahteen ja Viialaan sekä vielä Tampereelle illansuussa. Suunnitellun reilun kahden tunnin reitti venyi neljään tuntiin. Onneksi asiakkailla riitti ymmärrystä haasteellisille olosuhteille.

Oppiminen ja uusi normaali

Boxikauppaa jatkettiin sulun ajan viikoittain ja sulun jälkeenkin erikoispyhinä. Toisen koronasulun alkaessa keväällä 2021 olimme jo paljon viisaampia, ja pääsimme heti aloittamaan boximyynnin.
Nopeiden liikkeiden ja innovaatioiden sekä joustavan henkilöstön avulla pääsimme poikkeustilanteista yli jatkamaan uuden normaalin parissa.
Paluuta normaaliin normaaliin odottelemme vielä…

Noona Rissanen
Yrittäjä, toimitusjohtaja

Varaa pöytä